Przebudowa układu drogowego ulic 1 Maja – Szpitalna - Podwalna
Cel projektu
Bezpośrednim celem projektu było rozwiązanie specyficznych problemów komunikacyjnych centrum miasta o charakterze technicznym oraz funkcjonalnym, występujących w ciągu dróg 1 Maja – Szpitalna, będących komunikacyjnym tzw. wąskim gardłem miasta i uczynienie go funkcjonalnym technicznie i geometrycznie, bezpiecznym i wydolnym (uwzględniając prognozy natężenia ruchu na lata następne).
Do celów cząstkowych projektu należy:
-dostosowanie dróg do wciąż rosnącego ruchu komunikacyjnego, w tym ciężkiego (podniesienie nośności z 80 do 100 kN / oś, poprawa stanu technicznego z C na A), prowadzonego od DK94 do centrum i położonej za nim strefy gospodarczo – przemysłowej przy ul. Wojkowickiej;
-wzrost dostępności komunikacyjnej centrum;
-upłynnienie ruchu potoku pojazdów DK94 – centrum miasta – skrócenie czasu przejazdu (wymierna jednostkowa korzyść czasowa – 0,18 – 0,75 min.).
-udrożnienie i odciążenie układu drogowego w pozostałej części Śródmieścia;
-poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka kolizjami i wypadkami, znacznie przekraczającego w rejonie projektu średnią w mieście, a spowodowanego niefunkcjonalną i złą widocznością na skomplikowanym geometrycznie skrzyżowaniu ulic 1 Maja i Szpitalnej;
-integracja układu drogowego centrum z potrzebami w zakresie komunikacji zbiorowej dla linii obsługujących poza Czeladzią także Bytom, Piekary, Siemianowice Śląskie, Katowice, Sosnowiec, Wojkowice, Będzin oraz Dąbrowę Górniczą.
Inwestycja zrealizowana została w latach 2008 – 2009.
Opis projektu
Projekt realizowany był w ścisłym centrum, w obszarze gęstej zabudowy mieszkaniowej i usługowej, a ponadto w rejonie ochrony konserwatorskiej. Jego zakres określono ze względu na specyficzne problemy funkcjonalne i techniczne, jakie projekt miał rozwiązać.
Przedmiotem projektu była przebudowa układu drogowego w centrum Czeladzi, w tym ulic powiatowych 1 Maja i Szpitalnej oraz gminnej ulicy Podwalnej.
Ulice 1 Maja – Szpitalna są główną osią komunikacyjną miasta w układzie północ – południe, łącząc zabytkowe centrum i Śródmieście z przebiegającą przez nie Drogą Krajową nr 94. Realizowany układ drogowy był niedostosowany technicznie i geometrycznie do narastającego ruchu, co skutkowało wysoką wypadkowością. W ramach projektu skorygowano przebieg dróg, podniesiono ich nośność, wybudowano dwa nowe przystanki autobusowe, przebudowano oświetlenie, odwodnienie i infrastrukturę techniczną. W rezultacie przebudowany układ drogowy jest bardziej efektywny, funkcjonalny technicznie i geometrycznie, bezpieczny i wydolny.
Całkowity koszt realizacji wyniósł 3.964.211,48 zł, z czego dofinansowanie ze środków EFRR 1.769.444,84 zł.
Klawisze Dostępności
- Przejdź do menu głównego:
- Alt i 0
- Przejdź do treści strony:
- Alt i 1
- Mapa Witryny:
- Alt i 2
- Wersja kontrastowa:
- Alt i 4
- Wyszukiwarka:
- prawy Alt i W
Zamiast klawisza Alt możesz użyć H