adres
ul. Katowicka 45, 41-250 Czeladź
telefon
tel. 32 76 37 900
e-mail
UWAGA ZMIANY W OBWODACH 7 i 8: ulice wcześniej ujęte w obwodzie 7 tj. „Bratków”, „Jaśminowa”, „Mieczyków”, „Słowiańska”, „Storczyków”, „Tulipanów”, „Wrzosowa” zostały przeniesione do obwodu 8 do Szkoły Podstawowej nr 1 w Czeladzi ul. Reymonta 80, wyborcy z tych ulic w najbliższych wyborach głosują w SP Nr 1AKTUALNE INFORMACJE I OSTRZEŻENIA O JAKOŚCI POWIETRZAUWAGA: PODZIAŁ MIASTA CZELADŹ NA STAŁE OBWODY GŁOSOWANIA ORAZ ZAKTUALIZOWANY PODZIAŁ MIASTA CZELADŹ NA OKRĘGI WYBORCZE W MIEŚCIE CZELADŹAKTUALNE INFORMACJE NA TEMAT CYBERBEZPIECZEŃSTWAГромадянин України, тут ви знайдете найважливішу інформацію (НАТИСНІТЬ ТУТ)Czeladź pomaga Ukrainie!Straż Miejska dostępna jest całodobowo pod numerem telefonu 32 76 37 964.
Strona główna Aktualności Lista aktualności
24 kwietnia 2020
kategoria:
Aktualności
Stanowisko Burmistrza Miasta oraz opinia prawna Związku Miast Polskich w sprawie udostępnienia Poczcie Polskiej danych zawartych w spisach wyborców.
Stanowisko Burmistrza Miasta oraz opinia prawna Związku Miast Polskich w sprawie udostępnienia Poczcie Polskiej danych zawartych w spisach wyborców.

Uwaga! Stanowisko Burmistrza Miasta na temat anonimowego pisma Poczty Polskiej w sprawie przekazania do ich dyspozycji, danych osobowych naszych mieszkańców, związanych ze spisami wyborczymi.

"W związku z wątpliwościami i pytaniami mieszkańców, jakie jest stanowisko miasta w powyższej sprawie informujemy, że burmistrz miasta, nie widzi podstaw prawnych by na podstawie anonimowego pisma Poczty Polskiej, udostępniać jakiekolwiek chronione prawem, dane osobowe naszych mieszkańców. Stanowisko o podobnej treści w oparciu o analizy prawne w tej sprawie, wypracował Związek Miast Polskich, którego członkiem jest nasza gmina i większość miast w Polsce."

Ponadto przedstawiamy opinię prawną Związku Miast Polskich w w przedmiocie kwestii udostępnienia Poczcie Polskiej danych zawartych w spisach wyborców.


OPINIA PRAWNA
w przedmiocie kwestii udostępnienia Poczcie Polskiej danych zawartych w spisach wyborców


Poznań, dnia 23 kwietnia 2020 r.

TEZY OPINII PRAWNEJ (pełny tekst opinii w załączniku)

w przedmiocie kwestii udostępnienia Poczcie Polskiej S.A. danych zawartych w spisach wyborców prowadzonych przez gminy jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej.

1) Poczta Polska S.A. jest podmiotem legitymowanym do wystąpienia z wnioskiem, o któ­rym mowa w art.99 ustawy SARS, o ile spełnione są przesłanki określone w tym przepisie.

2) Należy w pełni podzielić stanowisko Państwowej Komisji Wyborczej, że wniosek w tym zakresie może być złożony wyłącznie przez podmiot uprawniony do reprezentacji operatora wyznaczonego – w przedmiotowej sprawie Poczty Polskiej S.A. Wniosek ten powinien być także opatrzony podpisem elektronicznym pozwalającym na identyfikację osoby składającej wniosek.

3) Należy założyć, iż intencją ustawodawcy było przekazanie w odpowiedzi na wniosek spisów lub rejestrów znajdujących się w chwili rozpatrywania wniosku w posiadaniu jego adresata. Nie sposób oczekiwać, aby w terminie 2 dni roboczych możliwym było przygotowanie odrębnego spisu czy rejestru zawierającego kompilację różnego rodzaju danych posiadanych przez adresata wniosku.

4) W obecnym stanie prawnym udostępnienie żądanych danych na potrzeby realizacji zadań związanych z organizacją wyborów Prezydenta Rzeczy­pospolitej Polskiej nie jest uzasadnione.

5) Źródłem obowiązków po stronie Poczty Polskiej S.A., dotyczących realizacji zadań związanych z organizacją wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej nie jest - zgodnie z art. 99 ustawy SARS - polecenie (decyzja czy inne rozstrzygnięcie) jakiegokolwiek organu administracji rządowej (bez względu na jego pozycję w strukturze administracji), lecz przepisy prawa powszechnie obowiązującego.

6) Nałożone na Pocztę Polską S.A. przez organy administracji rządowej obowiązki stanowiące podstawę do udostępnienia danych w trybie art. 99 ustawy SARS mają mieć charakter inny aniżeli realizacja zadań związanych z organizacją wybo­rów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Obowiązki te muszą być nałożone na podstawie powszechnie obowiązujących aktów normatywnych.

7) Wyłącznie polecenia dotyczące spraw innych niż realizacja zadań związanych z organizacją wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej spełniają drugą z przesłanek określonych w art. 99 ustawy SARS zobowiązując wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do udostępnienia wnioskowanych danych.

8) Organ będący adresatem wniosku zobowiązany jest ustalić, czy wnioskowane dane są potrzebne do realizacji zadań związanych z organizacją wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej bądź w celu wykonania innych obowiąz­ków nałożonych przez organy administracji rządowej.

9) Obliczając dwudniowy termin na udostępnienie wnioskowanych danych nie uwzględnia się dnia, w którym wpłynął prawidłowy pod względem formalnym wniosek. Upływ ostatniego z wyznaczonej liczby dni uważa się za koniec terminu na udostępnienie wnioskowanych danych.

10) Do postępowania, o którym mowa w art. 99 ustawy o SARSnie znajdują zastosowania przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

11) Przekazanie danych powinno nastąpić nie tylko zgodnie z przepisami ustawy SARS, ale także - uwzględniając konstytucyjną hierarchię źródeł prawa - z przepisami europejskimi i krajowymi, dotyczącymi ochrony danych osobowych. W szczególności dotyczy to przepisów związanych z bezpieczeństwem przekazywanych danych, w tym formą w jakiej przekazanie to ma nastąpić.

12) Ustawa SARS czy też ustawa COVID nie przewidują żadnych sankcji za nieudostępnienie danych, o których mowa w art. 99 ustawy SARS czy też udostępnienie ich w terminie późniejszym aniżeli określony w tym przepisie. Polski system prawny przewiduje natomiast istotne sankcje związane z naruszeniem przepisów o ochronie danych osobowych.

13) Nieudostępnienie danych w trybie art. 99 ustawy SARS lub udostępnienie ich po terminie określonym w tym przepisie nie może stanowić samo­istnej podstawy do zastosowania któregokolwiek ze środków nadzoru okreś­lonych w ustawie o samorządzie gminnym.

(-) Maciej Kiełbus prawnik
(-) Prof. UAM dr hab. Krystian M. Ziemski radca prawny

Biuro ZMP

kategoria: Powiązane pliki [2]
format Nazwa pliku Data publikacji Rozmiar Pobierz
pdf opinia_prawna_spis_wyborcow_udost_pnienie__Krak_w_.pdf 20-04-24 11:35 318.78KB pobierz plik: opinia_prawna_spis_wyborcow_udost_pnienie__Krak_w_.pdf
pdf Opinia_Poczta_Polska_24-04-2020.pdf 20-04-24 11:36 300.31KB pobierz plik: Opinia_Poczta_Polska_24-04-2020.pdf

Klawisze Dostępności

Przejdź do menu głównego:
Alt i 0
Przejdź do treści strony:
Alt i 1
Mapa Witryny:
Alt i 2
Wersja kontrastowa:
Alt i 4
Wyszukiwarka:
prawy Alt i W

Zamiast klawisza Alt możesz użyć H

do góry