Portal Miasta Czeladź
https://www.czeladz.pl/aktualnosci/lista_aktualnosci/Stanowisko-Burmistrza-Miasta-oraz-opinia-prawna-Zwiazku-Miast-Polskich-w-sprawie-udostepnienia-Poczcie-Polskiej-danych-zawartych-w-spisach-wyborcow/idn:2296
Drukuj grafikę : tak / nie

Stanowisko Burmistrza Miasta oraz opinia prawna Związku Miast Polskich w sprawie udostępnienia Poczcie Polskiej danych zawartych w spisach wyborców.

24 kwietnia 2020
kategoria:
Aktualności
Stanowisko Burmistrza Miasta oraz opinia prawna Związku Miast Polskich w sprawie udostępnienia Poczcie Polskiej danych zawartych w spisach wyborców.
Stanowisko Burmistrza Miasta oraz opinia prawna Związku Miast Polskich w sprawie udostępnienia Poczcie Polskiej danych zawartych w spisach wyborców.

Uwaga! Stanowisko Burmistrza Miasta na temat anonimowego pisma Poczty Polskiej w sprawie przekazania do ich dyspozycji, danych osobowych naszych mieszkańców, związanych ze spisami wyborczymi.

"W związku z wątpliwościami i pytaniami mieszkańców, jakie jest stanowisko miasta w powyższej sprawie informujemy, że burmistrz miasta, nie widzi podstaw prawnych by na podstawie anonimowego pisma Poczty Polskiej, udostępniać jakiekolwiek chronione prawem, dane osobowe naszych mieszkańców. Stanowisko o podobnej treści w oparciu o analizy prawne w tej sprawie, wypracował Związek Miast Polskich, którego członkiem jest nasza gmina i większość miast w Polsce."

Ponadto przedstawiamy opinię prawną Związku Miast Polskich w w przedmiocie kwestii udostępnienia Poczcie Polskiej danych zawartych w spisach wyborców.


OPINIA PRAWNA
w przedmiocie kwestii udostępnienia Poczcie Polskiej danych zawartych w spisach wyborców


Poznań, dnia 23 kwietnia 2020 r.

TEZY OPINII PRAWNEJ (pełny tekst opinii w załączniku)

w przedmiocie kwestii udostępnienia Poczcie Polskiej S.A. danych zawartych w spisach wyborców prowadzonych przez gminy jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej.

1) Poczta Polska S.A. jest podmiotem legitymowanym do wystąpienia z wnioskiem, o któ­rym mowa w art.99 ustawy SARS, o ile spełnione są przesłanki określone w tym przepisie.

2) Należy w pełni podzielić stanowisko Państwowej Komisji Wyborczej, że wniosek w tym zakresie może być złożony wyłącznie przez podmiot uprawniony do reprezentacji operatora wyznaczonego – w przedmiotowej sprawie Poczty Polskiej S.A. Wniosek ten powinien być także opatrzony podpisem elektronicznym pozwalającym na identyfikację osoby składającej wniosek.

3) Należy założyć, iż intencją ustawodawcy było przekazanie w odpowiedzi na wniosek spisów lub rejestrów znajdujących się w chwili rozpatrywania wniosku w posiadaniu jego adresata. Nie sposób oczekiwać, aby w terminie 2 dni roboczych możliwym było przygotowanie odrębnego spisu czy rejestru zawierającego kompilację różnego rodzaju danych posiadanych przez adresata wniosku.

4) W obecnym stanie prawnym udostępnienie żądanych danych na potrzeby realizacji zadań związanych z organizacją wyborów Prezydenta Rzeczy­pospolitej Polskiej nie jest uzasadnione.

5) Źródłem obowiązków po stronie Poczty Polskiej S.A., dotyczących realizacji zadań związanych z organizacją wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej nie jest - zgodnie z art. 99 ustawy SARS - polecenie (decyzja czy inne rozstrzygnięcie) jakiegokolwiek organu administracji rządowej (bez względu na jego pozycję w strukturze administracji), lecz przepisy prawa powszechnie obowiązującego.

6) Nałożone na Pocztę Polską S.A. przez organy administracji rządowej obowiązki stanowiące podstawę do udostępnienia danych w trybie art. 99 ustawy SARS mają mieć charakter inny aniżeli realizacja zadań związanych z organizacją wybo­rów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Obowiązki te muszą być nałożone na podstawie powszechnie obowiązujących aktów normatywnych.

7) Wyłącznie polecenia dotyczące spraw innych niż realizacja zadań związanych z organizacją wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej spełniają drugą z przesłanek określonych w art. 99 ustawy SARS zobowiązując wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do udostępnienia wnioskowanych danych.

8) Organ będący adresatem wniosku zobowiązany jest ustalić, czy wnioskowane dane są potrzebne do realizacji zadań związanych z organizacją wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej bądź w celu wykonania innych obowiąz­ków nałożonych przez organy administracji rządowej.

9) Obliczając dwudniowy termin na udostępnienie wnioskowanych danych nie uwzględnia się dnia, w którym wpłynął prawidłowy pod względem formalnym wniosek. Upływ ostatniego z wyznaczonej liczby dni uważa się za koniec terminu na udostępnienie wnioskowanych danych.

10) Do postępowania, o którym mowa w art. 99 ustawy o SARSnie znajdują zastosowania przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

11) Przekazanie danych powinno nastąpić nie tylko zgodnie z przepisami ustawy SARS, ale także - uwzględniając konstytucyjną hierarchię źródeł prawa - z przepisami europejskimi i krajowymi, dotyczącymi ochrony danych osobowych. W szczególności dotyczy to przepisów związanych z bezpieczeństwem przekazywanych danych, w tym formą w jakiej przekazanie to ma nastąpić.

12) Ustawa SARS czy też ustawa COVID nie przewidują żadnych sankcji za nieudostępnienie danych, o których mowa w art. 99 ustawy SARS czy też udostępnienie ich w terminie późniejszym aniżeli określony w tym przepisie. Polski system prawny przewiduje natomiast istotne sankcje związane z naruszeniem przepisów o ochronie danych osobowych.

13) Nieudostępnienie danych w trybie art. 99 ustawy SARS lub udostępnienie ich po terminie określonym w tym przepisie nie może stanowić samo­istnej podstawy do zastosowania któregokolwiek ze środków nadzoru okreś­lonych w ustawie o samorządzie gminnym.

(-) Maciej Kiełbus prawnik
(-) Prof. UAM dr hab. Krystian M. Ziemski radca prawny

Biuro ZMP

kategoria: Powiązane pliki [2]
format Nazwa pliku Data publikacji Rozmiar Pobierz
pdf opinia_prawna_spis_wyborcow_udost_pnienie__Krak_w_.pdf 20-04-24 11:35 318.78KB pobierz plik: opinia_prawna_spis_wyborcow_udost_pnienie__Krak_w_.pdf
pdf Opinia_Poczta_Polska_24-04-2020.pdf 20-04-24 11:36 300.31KB pobierz plik: Opinia_Poczta_Polska_24-04-2020.pdf