Portal Miasta Czeladź
https://www.czeladz.pl/aktualnosci/lista_aktualnosci/aktualnosci/lista_aktualnosci/Obowiazek-meldunkowy/idn:2179
Drukuj grafikę : tak / nie

Obowiązek meldunkowy

29 stycznia 2020
kategoria:
Aktualności
Obowiązek meldunkowy
Obowiązek meldunkowy

Każdy, kto mieszka w Polsce, powinien pamiętać o istnieniu obowiązku meldunkowego. Oznacza to, że każdy, kto przebywa pod jakimś adresem, powinien się zameldować – do wyboru jest meldunek na pobyt stały lub na pobyt czasowy.

Obowiązek meldunkowy dotyczy zarówno obywateli polskich, jak i obcokrajowców. Powinieneś zameldować się w urzędzie gminy najpóźniej w 30 dniu od przybycia pod dany adres [jeśli jesteś obywatelem polskim, obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej (UE) lub członkiem rodziny takiego cudzoziemca, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu Islandia, Liechtenstein, Norwegia, Szwajcaria (EFTA) — strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub członkiem rodziny takiego cudzoziemca] albo najpóźniej w 4 dniu od przyjazdu do miejsca pobytu w Polsce — jeśli nie zaliczasz się do żadnej z wcześniej wymienionej grupy.

Obowiązek meldunkowy obywateli polskich oraz cudzoziemców polega na:

  • zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego,
  • wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego,
  • zgłoszeniu wyjazdu za granicę oraz zgłoszeniu powrotu z wyjazdu z zagranicy.

Możesz to zrobić:

  • w urzędzie albo przez internet [potrzebujesz wówczas profilu zaufanego (eGo), certyfikatu kwalifikowanego albo e-dowodu (jeśli jesteś obywatelem polskim). Pozwalają one potwierdzić Twoją tożsamość. Chodzi o to, by nikt nie mógł się pod Ciebie podszyć],
  • osobiście albo przez pełnomocnika. Dowiedz się w urzędzie, jak załatwić sprawę przez pełnomocnika.
    Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny wykonują obowiązek meldunkowy za osoby, które:
  • nie mają zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 lat),
  • mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 lat).


Meldunek stały ma również znaczenie w przypadku chęci głosowania w wyborach. Jeśli Twojego nazwiska nie ma w rejestrze wyborców, to nie będziesz mógł głosować w nadchodzących wyborach. Rejestr wyborców to lista osób z prawem do głosowania w danej gminie. Jeżeli masz stałe zameldowanie, to znaczy, że Twoje nazwisko jest w rejestrze wyborców w gminie, w której jesteś zameldowany i będziesz mógł oddać głos. Jeśli jednak jesteś zameldowany na pobyt czasowy, albo w ogóle nie masz meldunku, to nie ma Cię w rejestrze wyborców i nie będziesz mógł głosować w wyborach.

Co masz zrobić?

  • Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców w gminie, w której mieszkasz.
  • Sprawdź już dziś w urzędzie gminy czy jesteś w rejestrze wyborców.

Szczegółowych informacji udziela Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Czeladź, tel. 32 76 37 905

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U.2019.1397 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz.U.2017.2411)
  • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U.2019.684 z późn.zm.)

 

Źródło: Agnieszka Pokorny, Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Czeladź