Portal Miasta Czeladź
https://www.czeladz.pl/aktualnosci/lista_aktualnosci/aktualnosci/lista_aktualnosci/Aplikacja-mobilna-zamiast-plastikowej-karty-SKUP/idn:3096
Drukuj grafikę : tak / nie

Aplikacja mobilna zamiast plastikowej karty ŚKUP?

07 lutego 2022
kategoria:
Aktualności
Karta ŚKUP (fot. Metropolia GZM)
Karta ŚKUP (fot. Metropolia GZM)

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, która zamówiła modernizację dotychczasowego systemu ŚKUP, pyta pasażerów, czy wybiorą jego nową wersję w aplikacji, czy będą chcieli pozostać przy tradycyjnej karcie elektronicznej.

Metropolia opracowuje nowe oprogramowanie systemu zakupu biletów w transporcie ZTM, który będzie działał online, a więc szybciej niż obecny. Podstawą dla pasażerów będzie aplikacja mobilna, która przejmie funkcjonalność karty ŚKUP, a także zaoferuje dodatkowe możliwości. Nie oznacza to jednak, że plastikowa karta zostanie całkowicie zastąpiona przez wirtualną, działającą pod postacią aplikacji w smartfonie.

Aplikacja mobilna czy karta ŚKUP?

Metropolia chce poznać opinie mieszkańców i za pośrednictwem sondy dowiedzieć się, ile osób zdecyduje się przejść na aplikację, a ile chce nadal nosić fizyczną kartę w portfelu. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wyliczyła, że za pomocą pięciu aplikacji mobilnych pasażerowie kupują w ciągu dnia ok. 33 tysięcy biletów. Rocznie ZTM sprzedaje w ten sposób bilety o wartości ponad 13 milionów złotych.

Widząc coraz większą popularność aplikacji mobilnych, Metropolia opracowuje nowy system zakupu biletów, którego podstawą będzie właśnie aplikacja. W aplikacji mobilnej do kupienia mają być zarówno bilety jednorazowe, jak i okresowe. Będzie też można zwrócić bilety niewykorzystane, a aplikacja przypomni dodatkowo, że kończy nam się okres obowiązywania, np. biletu miesięcznego.

Jak będzie wyglądać kontrola biletów?

Kiedy kontroler wejdzie do danego autobusu, tramwaju lub trolejbusu, będzie miał możliwość zablokowania sprzedaży biletów, również w aplikacjach, tylko w tym jednym i konkretnym pojeździe. Bez tej operacji, czyli zeskanowania indywidualnego QR kodu – gdyby wybierał z systemu tylko numer linii, zablokowałby sprzedaż we wszystkich pojazdach, które w tym samym czasie obsługują tę samą relację. A często takich pojazdów jest co najmniej kilka w trasie – wyjaśnia Adam Krakowczyk, dyrektor Departamentu Informatyki.

Do tych zmian dołączą też zmiany taryfowe - inteligentny system poboru opłat, umożliwiający np. wykorzystanie najtańszych możliwości taryfowych.

GZM chce też pozostawienia tradycyjnej karty, dla tych, którzy np. nie posiadają smartfona. Chce jednak wiedzieć, co na ten temat sądzą mieszkańcy. W tym celu powstała specjalna sonda dostępna na stronie metropoliagzm.pl.