Tytoń jest najczęstszą przyczyną śmierci, której można by skutecznie uniknąć. Niestety, według statystyk WHO, co roku z powodu palenia umiera na świecie ponad 5 milionów osób - to więcej niż łączna liczba umierających z powodu HIV/AIDS, malarii i gruźlicy. Co gorsza, tytoń to jedyny towar konsumpcyjny, który zabija, jeśli stosuje się go zgodnie z przewidzianym przez producenta przeznaczeniem. Palenie tytoniu należy do najważniejszych czynników zwiększających ryzyko nowotworów oraz chorób układu krążenia i układu oddechowego. Jeżeli dodamy do tego konsumpcję wyrobów gorszej jakości niewiadomego pochodzenia, zagrożenie staje się jeszcze większe.
Tegoroczne hasło Światowego Dnia bez Tytoniu brzmi: "Jednolite opakowania wyrobów tytoniowych - fakty i wyzwania", co wciąż wiąże się z przygotowaniem państw do wprowadzenia nowych, jednolitych opakowań wyrobów tytoniowych.
Jednolite opakowania są ważnym sposobem zmniejszenia popytu na wyroby tytoniowe. Zmniejszają one atrakcyjność wyrobów tytoniowych, ograniczają stosowanie opakowań do formy reklamy i promocji wyrobów tytoniowych, ograniczają mylące oznaczenia produktów i zwiększają efektywność ostrzeżeń zdrowotnych.
Jednolite opakowania odwołują się do środków ograniczających użycia znaków graficznych, kolorów, elementów wizerunku marki czy informacji promocyjnych innych niż nazwa marki lub produktu o standardowym kolorze i pokroju czcionki.
Celem kampanii Światowego Dnia bez Tytoniu 2016 jest: