Portal Miasta Czeladź
https://www.czeladz.pl/aktualnosci/lista_aktualnosci/Swiatowy-Dzien-bez-Tytoniu/idn:201
Drukuj grafikę : tak / nie

Światowy Dzień bez Tytoniu

31 maja 2016
kategoria:
Aktualności
Światowy Dzień bez Tytoniu
Światowy Dzień bez Tytoniu

Tytoń jest najczęstszą przyczyną śmierci, której można by skutecznie uniknąć. Niestety, według statystyk WHO, co roku z powodu palenia umiera na świecie ponad 5 milionów osób - to więcej niż łączna liczba umierających z powodu HIV/AIDS, malarii i gruźlicy. Co gorsza, tytoń to jedyny towar konsumpcyjny, który zabija, jeśli stosuje się go zgodnie z przewidzianym przez producenta przeznaczeniem. Palenie tytoniu należy do najważniejszych czynników zwiększających ryzyko nowotworów oraz chorób układu krążenia i układu oddechowego. Jeżeli dodamy do tego konsumpcję wyrobów gorszej jakości niewiadomego pochodzenia, zagrożenie staje się jeszcze większe.

Tegoroczne hasło Światowego Dnia bez Tytoniu brzmi: "Jednolite opakowania wyrobów tytoniowych - fakty i wyzwania", co wciąż wiąże się z przygotowaniem państw do wprowadzenia nowych, jednolitych opakowań wyrobów tytoniowych.

Jednolite opakowania są ważnym sposobem zmniejszenia popytu na wyroby tytoniowe. Zmniejszają one atrakcyjność wyrobów tytoniowych, ograniczają stosowanie opakowań do formy reklamy i promocji wyrobów tytoniowych, ograniczają mylące oznaczenia produktów i zwiększają efektywność ostrzeżeń zdrowotnych.

Jednolite opakowania odwołują się do środków ograniczających użycia znaków graficznych, kolorów, elementów wizerunku marki czy informacji promocyjnych innych niż nazwa marki lub produktu o standardowym kolorze i pokroju czcionki.

Celem kampanii Światowego Dnia bez Tytoniu 2016 jest:

  • Podkreślenie roli jednolitych opakowań jako części szeroko zakrojonego, wielosektorowego podejścia do regulacji tytoniu
  • Ułatwienie planowania strategii w Państwach Członkowskich i globalizacji jednolitych opakowań przez dostarczenie rzetelnych i przekonujących informacji
  • Zachęcenie Państw Członkowskich do zaostrzenie środków dotyczących opakowań i oznaczeń w reklamie, promocji i sponsoringu i stopniowego zmierzania do wprowadzania jednolitych opakowań 
  • Wsparcie Państw Członkowskich i społeczeństwa obywatelskiego w walce z ingerencjami przemysłu tytoniowego w procesy polityczne mające na celu wprowadzenie jednolitych opakowań.