Portal Miasta Czeladź
https://www.czeladz.pl/aktualnosci/index/Grafika-Katarzyny-Kary-w-GSW-Elektrownia/idn:1066/themes/default/pics/druk/herb.jpg
Drukuj grafikÄ™ : tak / nie

Grafika Katarzyny Kary w GSW "Elektrownia"

08 lutego 2018
kategoria:
Aktualności
Grafiki Katarzyny Kary w GSW "Elektrownia"
Grafiki Katarzyny Kary w GSW "Elektrownia"

Galeria Sztuki WspóÅ‚czesnej Elektrownia serdecznie zaprasza 15 lutego, o godz. 18.00, na wernisaż wystawy grafiki Katarzyny Kary pt. „Subiektywność”. 

Wystawa, na którÄ… PaÅ„stwa zapraszamy to przeglÄ…d grafik artystki. WiÄ™kszość z prezentowanych prac należy do jej dyplomowego cyklu "Subiektywność", stÄ…d tytuÅ‚ caÅ‚ej wystawy, ale w galerii pokazujemy także Å‚aczÄ…ce siÄ™ z nim prace z cyklu "Miasto" i "Woda" oraz prace wczeÅ›niejsze. Króluje litografia barwna.

Katarzyna Kara, urodzona na ÅšlÄ…sku, Katowiczanka.
Skończyła studia na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, Wydział Artystyczny, kierunek Grafika Warsztatowa.
ObroniÅ‚a pracÄ™ magisterska w 2011 na którÄ… skÅ‚adaÅ‚y siÄ™: gÅ‚ówna praca dyplomowa pt.
"Subiektywność"w postaci cyklu litografi barwnych,wykonana w pracowni druku pÅ‚askiego prowadzonej przez prof. Józefa BudkÄ™, recenzowana przez dr DorotÄ™ Nowak; praca pisemna poÅ›wiÄ™cona komiksowi pt."Graficzna struktura porzÄ…dkowa w komiksie: jej zastosowanie oraz psychofizjologiczne źródÅ‚a" pod nadzorem dr Doroty GÅ‚azek; oraz aneks w pracowni książki dr hab. Bogny Otto-Wegrzyn w postaci komiksu "Alice".
Interesuje ją sztuka prymitywna, abstrakcja, murale, komiks i ilustacja, lubi rysować i malować z
obserwacji. W grafice intrygujÄ™ jÄ… przypadek, niedopowiedzenie, zabrudzenie i kolor. Jej ulubione techniki graficzne to litografia i sitodruk. Uważa, że proces druku w grafice bywa równie ważny co tworzenie matrycy. W litografii próbowaÅ‚a wielu technik: rysunku kredkÄ…, malunku tuszem, ossosepii, mokulito (japoÅ„ska technika druku pÅ‚askiego z matryc drewnianych).

SUBIEKTYWNOŚĆ

To, co nas otacza i wydaje się należeć do obiektywnej rzeczywistości, zmienione zostaje poprzez filtr postrzegania i staje się subiektywne.
Kiedy jadÄ™ pociÄ…giem i oglÄ…dam widoki za oknem, lub idÄ™ gdzieÅ› miastem - tÄ… samÄ… trasÄ… co dziesiÄ…tki razy - moje myÅ›li odpÅ‚ywajÄ… ku swoim sprawom. Doznanie wzrokowe traci na znaczeniu sprowadzone do automatycznego rejestrowania, jest tÅ‚em dla obracanych w myÅ›lach tematów, projekcji - i przede wszystkim - wynikajÄ…cych z nich emocji. Echa Å›wiata psychicznego nakÅ‚adajÄ… siÄ™ na obraz prawdziwy. JednoczeÅ›nie tÅ‚o może ingerować w subiektywnÄ… przestrzeÅ„ myÅ›li. Powstaje subtelna, unikatowa sytuacja, choć posiada znamiona zwyczajnoÅ›ci.
Przedstawione grafiki nie są dosłowną opowieścią o takich chwilach. Temat subiektywnego postrzegania był inspiracją dla moich dalszych poszukiwań plastycznych.
WyjÅ›ciowym materiaÅ‚em dla moich grafik byÅ‚y różne widoki, stÄ…d pojawiajÄ…ce siÄ™ przedstawienia figuratywne – kawaÅ‚ek mostu, okno pociÄ…gu. Niektóre z nich sÄ… przetworzone tak mocno, że zamieniajÄ… siÄ™ w formÄ™ na granicy znaku, subiektywnego symbolu lub abstrakcji.

 

WystawÄ™ bÄ™dzie można oglÄ…dać  do 18 marca codziennie od 9.00 do 17.00 z wyjÄ…tkiem poniedziaÅ‚ków.

 

ŹródÅ‚o: Galeria Sztuki WspóÅ‚czesnej "Elektrownia"